Tieto on valtaa, sanoi enlantilainen filosofi ja lordikansleri Sir Francis Bacon (1561-1626). Nykyään valta on sillä kuka kykenee seulomaan valtaisista tietomassoista sen oleellisen ja hyödyntämään sitä järkevästi. Perinteisen mediasuunnittelun ja kuluttajatutkimuksen lisäksi, mainostoimiston on kyettävä käsittelemään ympärillä olevaa tietoa erinomaisesti. Mediakentällä puhutaan datajournalismista, tutkimuksessa hyödynnetään infografiikkaa ja koko maailma tuntuu nojaavan yhä enemmän visuaaliseen esittämistapaan. Visuaalisuus on kuitenkin pelkkä ontto kuori, mikäli taustalta ei löydy tiukkaa faktaa. Siksipä tiedon louhinta ja sen käyttö on noussut uuteen arvoon. Kuka olisi uskonut, että juuri tilastot ja numerot ovat nykyään kuumaa kamaa. Tiedon kiinnostavalla esittämisellä voidaan kertoa monimutkaisia asioita yksinkertaisesti ja nopeasti. Mainonnassa tätä voidaan hyödyntää esimerkiksi tuotetietoja kerrottaessa tai yrityksen historiaa esiteltäessä. Ytimessä on ajatus siitä, että yleisöille voidaan välittää suuriakin määriä tietoa kiinnostavassa ja jaettavassa muodossa. Kovin monet kotimaiset mainostoimistot eivät ole kuitenkaan tähän vielä tarttuneet. Sitä odotellessa inspiraatiota voi hakea tutustumalla esimerkiksi Toyotan dataan perustuvaan kampanjasivuun.