Kahlasimme läpi vuoden 2022 sometrendejä. Tässä omat nostomme vuoden trendeiksi, jotka on vain pakko tietää.
Sosiaalinen kauppa (social commerce) on verkkokaupan alatyyppi, jossa kaikki tapahtuu somessa: tuotteiden löytäminen, ostoklikkaus, ostoksen jälkeinen tuki jne. Jenkeissä jopa 60% Z-sukupolvesta käyttää Instagramia uusien brändien ja tuotteiden löytämiseen ja jopa 71% pienyrityksistä pyrkii tekemään myyntiä somessa. Kuluttajat hakevat entistä enemmän kokemuksia ja palveluja paikoissa, joissa muutenkin viettävät aikaa, mukaan lukien eri somealustat. Yhä useammat brändit testaavat erilaisia ostamisen mahdollistavia toiminnallisuuksia somealustoilla. Näitä toiminnallisuuksia ovat mm. erilaiset ostopainikkeet, live shopping -livestriimit, mainokset sekä yhteistyö somevaikuttajien kanssa.
Kuluttaja vaativat mainostajilta enemmän luovuutta ja rentoutta sekä mainossisältöjä, jotka sopivat paremmin kunkin alustan luonteeseen. Erityisesti tuoreemmat alustat, kuten TikTok, ovat vahvassa nosteessa, kun mainostajilta kysytään mitkä alustat he kokevat tehokkaimmiksi bisnestavoitteidensa saavuttamiseen. TikTok mm. ohjeistaa mainostajia tekemään mainossisältöjä, jotka soveltuvat orgaanisesti sen alustalle: “Älä tee mainoksia. Tee TikTokeja.”
Instagram Reelien ja TikTokin myötä lyhyiden pystyvideoiden määrä somessa on suorastaan räjähtänyt. Videoiden teho somemarkkinoinnissa on jo pitkään ollut kiistaton. Instagramissa videot keräävät enemmät vuorovaikutuksia kuin mitkään muut formaatit. Twitterissä videokuvaa sisältävät twiitit keräävät yli 10x enemmän vuorovaikutuksia kuin ilman videota postatut twiitit. Mobiilipohjaisilla somealustoilla pystyvideo on käyttäjille luonnollisin videoformaatti, koska se täyttää puhelimen ruudusta paljon vaakavideota suuremman pinta-alan ilman että laitetta tarvitsee erikseen kääntää.
Keskustelu “valeuutisista” on saanut monet somekäyttäjät skeptisiksi erilaisia somepostauksia kohtaan. Somessa onkin nyt entistä enemmän tilausta aidolle, humaanille ja myötätuntoiselle viestinnälle. Brändit ja sisällöntuottajat tulevat vuonna 2022 siirtymään enemmän pois täydellisen esteettisistä ja kuratoiduista feedeistä kohti vähemmän filtteröityä ja enemmän “siinä hetkessä” tuotettua sisältöä. Trendi kulkee käsi kädessä viime vuodet jatkuneen autenttisuuden nousun kanssa. Kohahduttavin esimerkki autenttisuuteen nojaavasta ison brändin somemainonnasta lienee Adidaksen helmikuussa 2022 julkaisema urheilurintaliivimalliston lanseeraus ja siihen liittyvä kuva, jossa näkyi 25 paria eri näköisiä ja kokosia tavallisten naisten paljaita rintoja.
Vuonna 2022 tullaan näkemään trendi, jonka myötä somea tullaan käyttämään entistä enemmän pääväylänä osaavan työvoiman rekrytoinnissa, mm. korostamalla yrityksen missiota, arvoja ja kulttuuria tai käyttämällä työntekijöitä brändilähettiläinä rekrytointiviestien vahvistamiseksi heidän omissa verkostoissaan. Perinteisten somerekrytointikanavien kuten LinkedInin ja Facebookin lisäksi nuoria työntekijöitä tavoitellaan entistä enemmän myös uudemmilla alustoilla, kuten TikTokissa. Somerekrytointi voi toimia erityisesti passiivisille työnhakijoille eli työpaikanvaihtoa hiljaa harkitseville, jotka eivät kuitenkaan aktiivisesti etsi uusia työmahdollisuuksia.
https://www.forbes.com/sites/pamdanziger/2022/01/27/social-commerce-is-a-12-trillion-opportunity-and-the-next-global-shopping-revolution/
https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2022/01/25/social-media-trends-taking-off-in–2022-and-how-to-leverage-them/
https://www.hootsuite.com/research/social-trends
https://later.com/blog/social-media-trends/
Jos haluat jutella lisää somesta, digistä tai markkinoinnista yleisemmin, niin jätä yhteydenottopyyntö!